Gamle bilder..... Vinderen skole

av Inger B. Steensland (f. Eri)

Jeg ryddet i et gammelt skatoll forleden og fant bilder fra 1940/50 årene. Vedlagte fotos viser nabolagets gutter stolt iført Vinderen skoles guttemusikk uniformer. (Egne skjorter, rødt magebelte, lue (blå?) pluss egne (helst blå) bukser. Min mor var aktiv i Mødreforeningen som støttet "gjenoppbyggingen" av "guttemusikken" etter krigen. Driftige damer møttes over en kaffekopp og laget nydelige juleduker og annet håndarbeid, som ble loddet ut til inntekt for korpsets drift. Vår familie ble et år faktisk stolt vinner av hovedpremien - juleduken - en vakker håndbrodert lin duk, som er i kjær bruk enda. Det morsomme med Mødreforeningen var at de hadde det såååå hyggelig - de fortsatte faktisk å ha møter i flere år etter guttene gikk ut av Vinderen skole. Disse mødrenes virke står som et godt eksempel på etterkrigstiden og det samholdet vi opplevde i 1940/50 årene.

Guttene som er avbildet er: Min bror Atle Eri, (f. 6.3.1938), Ole Swang og Knut Arne Grøstad.

Gutte musikken Vinderen

bilde 2...

Noen få fra Vinderen her til venstre
(Oppstillingen på sletten mener jeg å huske er fra et landsstevne på Hamar? Vinderen gutter ytterst til venstre på bildet.)

Atle Eri, f. 6.3.38
Ole Swang
Knut Arne Grøstad, klasse 6c 1952/53 og 7c 1953/54
Husker ikke om "luen" var blå ?

Tekster er notat fra bildenes bakside

Mvh Inger B. Steensland (f. Eri)